Dit is een veelgestelde vraag voor ondernemers en marketeers die h
un zakenpartners, klanten of medewerkers willen verrassen. Het antwoord ligt niet alleen in de vraag wat je weggeeft, maar ook hoe en aan wie. Over het algemeen zijn relatiegeschenken die je uitsluitend zakelijk inzet onder bepaalde voorwaarden fiscaal aftrekbaar.
- Zakelijk doel
Het geschenk moet een direct zakelijk doel hebben, zoals het versterken van een zakenrelatie of het bedanken van een klant. Geschenken die puur privégebruik stimuleren, zijn doorgaans niet (volledig) aftrekbaar. - Redelijke verhouding
De kosten van het geschenk moeten in verhouding staan tot de zakelijke waarde ervan. Met andere woorden: een kleine attentie wordt eerdergeaccepteerd dan een dure luxevakantie.
- Administratie bijhouden
Zorg dat je altijd een goede administratie bijhoudt van de relatiegeschenken die je weggeeft. Noteer aan wie je het geschenk hebt gegeven, wat het kost en op welk moment je het hebt weggegeven. - Btw-regels
Naast de inkomstenbelasting spelen ook de btw-regels een rol. Vaak mag je de btw op relatiegeschenken aftrekken als je niet boven een bepaald drempelbedrag uitkomt, en ook hier is weer een zakelijk doel vereist. - Let op de uitzonderingen
Bepaalde geschenken, zoals cadeaus rondom feestdagen of speciale jubilea van medewerkers, kunnen volgens de fiscale regels soms onder een andere regeling vallen. Check daarom altijd even de actuele wet- en regelgeving.
Met een juist gekozen relatiegeschenk – dat zowel past bij je merk als fiscaal interessant is – maak je een blijvende indruk op je netwerk. Laat je goed informeren door je boekhouder of accountant om te zorgen dat je geen voordelen misloopt en altijd aan de regels voldoet. Zo geef je niet alleen een cadeau, maar investeer je strategisch in relaties én in de zichtbaarheid van je bedrijf!
Bel voor meer informatie: 030 2600 400 of email gewoon even naar info@tigeroncept.nl