In een tijd waarin we worden overladen met reclame-uitingen en marketingtrucs, wordt de ontvanger kritisch. Steeds meer mensen blokkeren verkoopgerichte advertenties via social media, zappen weg bij radio- en tv-reclames of verwijderen een mailtje direct na ontvangen. Maar vrijwel niemand zegt nee tegen een promotionele gadget! En al helemaal niet wanneer je bij het kiezen van een artikel in de huid van de ontvanger kruipt en dus precies weet hoe je hen het beste kunt aanspreken.
People love gadgets!
Promotionele artikelen pakken een zeer belangrijke rol in B2B- en B2C-marketing. Wij mensen zijn namelijk gek op unieke, opvallende en bruikbare gadgets! Het is dan ook niet voor niets dat promotionele producten, door alle ondervraagde generaties in het ‘Consumer Study Report’ van de International Promotional Products Association, als de leidend product voor sterke promotie worden benoemd.
We vatten de belangrijkste cijfers uit deze studie even samen:
- Door ruim 90% van de ontvangers wordt het merk waar de incentive of giveaway door
verstuurd is onthouden. - 8 van de 10 ondervraagden zegt zelfs dat hun gevoel en indruk van het merk versterkt en/of verbeterd is door het ontvangen van een promotioneel product.
- Promotionele producten vergroten de loyaliteit aan een merk met maar liefst 30%.
En dan nog het mooiste cijfer van allemaal: ruim 85% is van plan zaken te doen met een merk of bedrijf dat aan deze manier van marketing doet. En daar doen we het natuurlijk allemaal voor.
Duurzaamheid for the win!
Ook duurzame geschenken winnen de afgelopen tijd behoorlijk in populariteit. We kunnen dan ook wel stellen dat artikelen die op milieubewuste wijze geproduceerd en verzonden worden, met stip op nummer één staan. Maar duurzaamheid gaat verder dan alleen het milieu. Het gaat de ontvanger namelijk ook om de gebruiksvriendelijkheid van het product. Kan hij of zij er daadwerkelijk mee aan de slag of verdwijnt het geschenk binnen de kortste keren in de bureaula?
Dat laatste wil je uiteraard vermijden. Daarom geven we je graag een aantal tips als het gaat om de meest gewaardeerde, langst bewaarde en meest bruikbare relatiegeschenken:
Wil je weten hoe je relatiegeschenken voor jouw merk kunt inzetten? Het team van Tiger Concept denkt graag met je mee. Neem geheel vrijblijvend eens contact met ons op of laat je inspireren door onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Bron: PPAI 2017 Consumer Study Report.pdf